IFA GPC 2015

Dziewiąta międzynarodowa konferencja IFA Global Press Conference (GPC) 2015 już za nami. Tym razem ponad trzystu dziennikarzy z pięćdziesięciu pięciu krajów gościło na Malcie. Swoje produkty oraz spojrzenie na rynek zaprezentowały między innymi Gibson Innovations, Grundig, Haier, IHS, GfK, Kärcher, Microsoft, Philips, TP Vision czy ZTE.

Zawsze dużym zainteresowaniem cieszą się analizy i prognozy firmy GFK dotyczące rynku elektroniki konsumenckiej. I tak na przykład w ostatnich 12 miesiącach nastąpił w wielu krajach Europy spadek wydatków na takie towary. Co prawda mimo rozmaitych sytuacji kryzysowych nękających świat i Europę, okazuje się, że konsumenci (przynajmniej w bogatszych krajach) nadal są skłonni wydawać pieniądze, a co więcej – wskaźnik ten nawet rósł, jednak jeśli chodzi o zakupy elektroniki sytuacja wygląda bardzo różnie w zależności od kraju. Jak widać na mapie rozbieżności są bardzo duże – od kilkunastoprocentowego spadku po ponad dwudziestoprocentowy przyrost kwoty wydawanych na ten cel pieniędzy.

 Presentation Guideline and Slide Gallery 16:9
Jak wygląda sprzedaż telewizorów LCD? Otóż sektor telewizorów generatorem wzrostów nie był. Ich sprzedaż w Europie Zachodniej utrzymywała się na mniej więcej stałym poziomie, ale w Europie Środkowej i Wschodniej odnotowano już spadek ich sprzedaży. Rewelacji więc nie ma. Na pociechę jest przynajmniej taki wniosek, że obecność nowości, innowacyjnych technologii jest mniej więcej taka sama w całej Europie. Siłą tej branży są stale pojawiające się innowacje, nowe rozwiązania coraz większe ekrany, technologia 4K i OLED, zakrzywione ekrany, soundbary oferujące znakomite wrażenia dźwiękowe i oczywiście Smart TV. To wszystko sprawia, że rynek telewizorów jest w stanie utrzymać zainteresowanie klientów nowymi zakupami, tym bardziej, że nie ma tu różnicy pomiędzy rynkami w Europie.

IFA Global Press Conference 2015
Firma TP Vision będąca częścią TPV, którą prezentował Marc Harmsen, Global Marketing Lead Product Manager Europe and Russia, zamierza dostarczyć w tym roku na rynek 75 milionów wyświetlaczy, przyczym ponad 80% produktów smart TV TP Vision będzie pracowac w oparciu o najnowszą wersje Androida – Lollipop.

IFA Global Press Conference 2015

IFA Global Press Conference 2015
8% wzrost odnotowuje sfera Home Audio, ze szczególnym uwzględnieniem słuchawek, głośników bezprzewodowych czy ze stacjami dokującymi oraz soundbarów. Dość powszechny jest za to przyrost na rynku liczby urządzeń korzystających z mobilnego Internetu, z decydującą przewagą smartfonów.

IFA Global Press Conference 2015

Firma Gibson obchodząca właśnie 120 urodziny, po kryzysie w latach osiemdziesiątych, odrodziła się między innymi dzięki Polakowi. Henry Juszkiewicz, syn polskich emigrantów, do spółki z dwoma kolegami kupił ją za 5 milionów dolarów i wprowadził w etap intensywnego rozwoju, także poprzez nabywanie innych marek rozszerzających portfolio produktów i jednocześnie wnoszących w wianie nowych klientów i nowe rynki. Na konferencji IFA Wiebo Vaartjes, CEO Gibson Innovations, poinformaował  z kolei o nowej nazwie, nowej marce: Gibson Innovation. Pod tą firmą będzie teraz działał dawny dział Lifestyle Entertainment Division firmy Royal Philips przejęty przez Gibsona w 2014 roku. W „stajni” Gibsona jest też – jak widać powyżej i Philips Fidelio, i TEAC, i ONKYO. Dzięki tym markom Gibson Innovations chce zdobyć pozycję lidera jeśli chodzi o konsumencki sprzęt audio.

IFA Global Press Conference 2015

IFA Global Press Conference 2015
Oczywiście w wystąpieniu prezesa nie obyło się bez prezentacji pozycji i potencjału Gibsona z 18 centrami dystrybucyjnymi  i 2500 produktami. Z konkretów wspomniano o marce i produktach audio dla młodych klientów – GoGear oraz nowym rozwiązaniu jeśli chodzi o słuchawki. Mowa o modelu Trainer opracowanym przy współpracy z Usainem Boltem. Cechą charakterystyczną jest rozkładany pałąk, dzięki czemu zapewnione jest solidne umocowanie na głowie podczas treningu.

IFA Global Press Conference 2015

Mało popularną w Polsce od kilku lat markę Grundig przedstawił Murat Sahin, CEO Grundig Multimedia B.V. und Beko Germany, Regional Director Northern Europe. W swej historii firma ma kilka ciekawych rozwiązań, choćby pierwszy sterowany bezprzewodowo zestaw hifi z 1992 roku, najmniejszy satelitarny odbiornik czy też pierwsze odbiorniki w europejskim systemie DVB (Digital Video Broadcasting – telewizja cyfrowa) oraz odtwarzacze MP3. Obecnie portfolio firmy obejmuje ponad 500 produktów, a jedną z tegorocznych nowości jest telewizor z zakrzywionym ekranem.

_DSC0156

_DSC0054

_DSC0175

Wspomniana już firma Philips, rozdzielając swoją renomowaną markę pomiędzy różnych producentów, sama postanowiła skupić się na dwóch dziedzinach: oświetleniu i zdrowiu, o czym informował Bernd Laudahn, Managing Director Philips GmbH Market DACH. Firma Royal Philips nastawiona jest na możliwości wartego ponad 100 miliardów euro rynku HealthTech, urządzeń służących poprawie i kontroli stanu naszego zdrowia. Philips Lighting jest z kolei odpowiedzią potrzeby rozmaitych rozwiązań związanych z technologia oświetleniową, szacowanych na ponad 60 miliardów euro. Pierwsza branża to także współpraca z globalną firmą ubezpieczeniową Allianz.

IFA Global Press Conference 2015
Elektronika to jednak w globalnym ujęciu i przewadze rynek azjatycki, dlatego podczas konferencji jemu poświęcone są osobne prezentacje. W tym rejonie świata mieszczą się największe zakłady produkujące sprzęt elektroniczny, ale to także ogromnie chłonny rynek konsumentów. To tam w najbliższych latach przewiduje się największy przyrost klasy średniej sięgający 66% do 2030 roku. Nic też dziwnego, że w szybkim tempie przyrasta marek w najbardziej dynamicznych obszarach rynku. Od 2010 roku liczba marek smartfonów wzrosła z 16 do 90 w 2014 roku, jeśli chodzi o tablety – przybyło ich 75 (od 2 w 2010 roku do 77 w roku ubiegłym), liczba firm produkujących/sprzedających telewizory wzrosła z 37 do 52.

Wspomniana już firma Philips, rozdzielając swoją renomowaną markę pomiędzy różnych producentów, sama postanowiła skupić się na dwóch dziedzinach: oświetleniu i zdrowiu, o czym informował Bernd Laudahn, Managing Director Philips GmbH Market DACH. Firma Royal Philips nastawiona jest na możliwości wartego ponad 100 miliardów euro rynku HealthTech, urządzeń służących poprawie i kontroli stanu naszego zdrowia.
Na konferencji ciekawe produkty zaprezentowała firma ZTE. Waiman Lam, Senior Director of Technology and Partnership, ZTE Mobile Devices przedstawił mobilny projektor DLP Spro2 z szybką komunikacją Wi-Fi i możliwością odtwarzania materiału z dowolnego źródła, smartfon Blade S6 ze sterowaniem gestami i głosem bez konieczności łączności z Internetem oraz nubia Z9 mini ze szczególnie zachwalanym aparatem.

_DSC0219

IFA GPC 2015

IFA GPC 2015

IFA GPC 2015
Produktów czy rozwiązań zaprezentowanych podczas konferencji IFA 2015, a wartych odnotowania było jeszcze kilka, więc będziemy do nich wracać, jak choćby pralka z dwoma bębnami czy sterowanie urządzeniami agd w kuchni bez fizycznego panelu.

IFA GPC 2015

 Podsumowując konferencję Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GFK przewiduje utrzymanie pozytywnego trendu na rynku z 1,5% wzrostem w sektorze elektroniki konsumenckiej. Jak będzie? Sprawdzimy za rok. Na pewno napawa to pewnym optymizmem dr. Christiana Göke, prezesa Messe Berlin, który wskazuje na trudny do przecenienia wpływ innowacyjności, która z kolej generuje dalszy wzrost w przemyśle. No a odbiciem tego rynkowego trendu jest oczywiście pozytywny wpływ na globalne znaczenie, rozwój i sukces targów IFA, które tymczasem przygotowują się na przyjęcie firm i odwiedzających od 4 do 9 września 2015 roku, zapowiadając nieco zmienione rozmieszczenie wystawców oraz nowe firmy na 55 edycji targów. Powodzenia i do zobaczenia.

IFA Global Press Conference 2015

Dr Christian Göke, Jens Heithecker, Jürgen Boyny, Hans-Joachim Kamp, dr Reinhard Zinkann

IFA GPC 2015

Dr Christian Göke i Miss IFA

IFA GPC 2015

Dr Christian Göke

tekst i zdjęcia
Grzegorz Mosieniak

_DSC0048a

Related posts

Top
font