Panasonic DMC-GH4 i 4K

001   Zwolennicy filmowania za pomocą aparatów – choć może rozróżnianie aparatów i kamer zaczyna powoli tracić sens – zyskają wkrótce nowe, zaawansowane narzędzie – aparat Panasonic DMC-GH4. Mniej więcej miesiąc po światowej premierze nowy model w Polsce zaprezentował manager z firmy Panasonic, ambasador marki pan Michiharu Uematsu. GH4 to oczywiście następca modelu GH3 i choć zewnętrznie niewiele się od niego różni, udoskonalenia są istotne, a ich przypieczętowaniem jest możliwość filmowania w 4K.
  GH4_H_FS14140_front0056cico   Aparaty Panasonic Lumix GH od samego początku budziły zainteresowanie filmowców, a to za sprawą konstruktorów, którzy funkcję filmowania potraktowali bardzo serio i z każdym modelem uzupełniali funkcjonalność i poprawiali parametry w odpowiedzi na zapotrzebowanie operatorów wykorzystujących w pracy właśnie aparaty. Oczywiście rzadko kiedy zdajemy sobię sprawę, że dany film został nagrany z pomocą „kamery” mającej postać aparatu. Warto w tym miejscu przypomnieć i polecić wywiad, w którym swoimi wrażeniami z filmowania aparatem Panasonic Lumix GH1 podzielili się twórcy filmu Wszystko płynie. Co od tego czasu sie zmieniło? Jakie postulaty filmowców zrealizowano?

W modelu DMC-GH4 zastosowano nowo opracowaną matrycę Live MOS o rozdzielczości 16,05 miliona pikseli. Producent zachwala jej szybkość i czułość oraz minimalizowanie zniekształceń typu rolling shutter (pochylenie pionowych linii przy ruchu kamery w poziomie) nawet podczas stosowania elektronicznej migawki lub nagrywania ruchu, co stało się możliwe dzięki szybszemu o około 50% odczytowi sygnału. Również opracowany na nowo procesor obrazu Venus Engine działa znacznie wydajniej dzięki nowemu, czterordzeniowemu CPU. Wbudowane układy redukcji szumów umożliwiają z kolei robienie zdjęć i nagrywanie wideo z maksymalną czułością ISO 25 600 (naświetlanie nawet do 60 minut w trybie B). Zaawansowana funkcja Multi-Process Noise Reduction optymalnie redukuje szumy i przetwarza krawędzie na poszczególnych obszarach. Nowo dodany filtr losowy (Random Filter) umożliwia granulację szumu chromatycznego i wmieszanie go w obraz w bardziej naturalny sposób. Oprócz czułości znacznie udoskonalono gradację i reprodukcję kolorów. Aparat oferuje funkcję bardzo szybkich zdjęć seryjnych — do około 40 (w tym w formacie RAW) z szybkością od 12 klatek/s (AFS) lub do około 100 (nie w formacie RAW) z szybkością 7 klatek/s (AFC).

GH4_back

Sztandarowym osiągnięciem jest funkcja nagrywania wideo z jakością 4K (Cinema 4K: 4096 x 2160 pikseli 24 klatki/s i QFHD 4K: 3840 x 2160 pikseli do 30 klatek/s) w formacie MOV/MP4. Standardowo w naszych warunkach aparat pozwala na jednorazową rejestrację 29 minut i 59 sekund materiału. Można oczywiście nagrywać wideo z jakością Full-HD i ultrawysoką liczbą bitów na sekundę: 200 Mb/s (ALL-Intra) lub 100 Mb/s (IPB). W zależności od potrzeb, użytkownicy mogą swobodnie dobierać format — MOV, MP4, AVCHD Progressive i AVCHD — oraz różne szybkości klatek. Z myślą o międzynarodowej skali pracy użytkowników profesjonalnych, aparat umożliwia swobodny wybór częstotliwości odświeżania: 59,94 Hz (23,98 Hz), 50,00 Hz, 24,00 Hz. Za pośrednictwem opcjonalnego przewodu z wtyczką micro-HDMI aparat może podczas nagrywania wideo wyświetlać je w czasie rzeczywistym na zewnętrznym monitorze z próbkowaniem 4:2:2/8 bitów. Dostępne jest nawet próbkowanie 4:2:2/10 bitów.

Funkcja zmiennej szybkości klatek (Variable Frame Rate, VFR) umożliwia nagrywanie w jakości Full HD wideo w zwolnionym i czterokrotnie przyspieszonym tempie 96 klatek/s. W aparacie można też uzyskać efekty zapisu poklatkowego i animacji poklatkowej bez przetwarzania w ramach postprodukcji.

GH4_H_FS14140_front_LCD

We wszystkich aparatach z serii LUMIX G ustawianie ostrości odbywa się przy użyciu autofokusa z detekcją kontrastu (Contrast AF). W porównaniu z układem autofokusa opartego na wykrywaniu różnicy fazy, autofokus z detekcją kontrastu charakteryzuje się większą dokładnością, zwłaszcza w przypadku fotografowania „jasnym” obiektywem i stosowania małej wartości przysłony. Cyfrowy obiektyw wymienny LUMIX G zapewniający wymianę sygnału cyfrowego z szybkością 240 klatek/s umożliwia zaskakująco szybkie i płynne ustawianie ostrości. Kontrastowemu systemowi AF w modelu DMC-GH4 towarzyszy zintegrowana technologia DFD (Depth from Defocus), która skraca czas ustawiania ostrości. Wykrywa ona błyskawicznie odległość od obiektu na podstawie 2 różnych obrazów o różnej głębi ostrości oraz charakterystyki optycznej aktualnie używanego obiektywu. Dzięki temu DMC-GH4 oferuje szybkość AF na poziomie około 0,07 s. Zalety tej technologii są bardziej widoczne wraz ze wzrostem odległości. Ciągła regulacja ostrości jest bardziej stabilna i płynna dzięki minimalizacji drgań. Oprócz konwencjonalnej funkcji AF z rozpoznawaniem twarzy DMC-GH4 oferuje także AF z rozpoznawaniem oczu. Liczba punktów ustawienia ostrości wzrosła z 23 (w DMC-GH3) do 49. Obszar 1-polowego ustawiania ostrości można teraz płynnie powiększać w trybie nie tylko ręcznego, ale i automatycznego ustawiania ostrości. Punkt ostrości można ustawić w dowolnej części 100-procentowego pola widzenia. Podczas używania funkcji Pin-point AF można ustawić czas wyświetlania powiększonego obrazu. Punkt ustawiania ostrości można powiększyć za pomocą pierścienia lub przyciskiem kursora w trybie wspomagania ręcznej regulacji ostrości. W trybie Touch Pad AF pozycję można ustawić na podstawie bezwzględnych lub względnych współrzędnych. Dzięki współdziałaniu z czujnikiem Eye Sensor AF ustawianie ostrości zaczyna się już od spojrzenia w wizjer, a przycisk blokady automatycznego ustawienia ostrości i ekspozycji działa nawet podczas szybkiego automatycznego ustawiania ostrości przy użyciu wizjera Live View.

Aparat DMC-GH4 wyposażono w nowo opracowane wyświetlacze OLED: wizjer LVF (Live View Finder) oraz tylny monitor. Dzięki zwiększeniu rozdzielczości obszaru wyświetlania do 2359 tys. punktów nowy, panoramiczny LVF o proporcjach boków 16:9 oferuje powiększenie ok. 1,34x/0,67x (odpowiednik w aparacie 35 mm) i 100-procentowe pole widzenia, a odległość od soczewki wizjera wynosi 21 mm. Nowo zaprojektowana osłona wizjera znacznie zwiększa widoczność LVF. Czujnik oka wizjera automatycznie przełącza wyświetlanie obrazu na LVF i tylnym monitorze. W celu uniknięcia pomyłek podczas dotykania tylnego monitora można skorzystać z ustawień czułości — wysokiej i niskiej, a także jej wyłączenia. 3-calowy monitor tylny OLED o rozdzielczości 1036 tys. punktów i proporcjach boków 3:2 obraca się swobodnie w zakresie 180° na boki oraz 270° w pionie, oferując około 100-procentowe pole widzenia. Tylny monitor umożliwia statyczne sterowanie dotykowe, które zapewnia bardziej płynną obsługę aparatu podczas rejestrowania i wyświetlania obrazu. Zastosowana w wizjerze LVF i tylnym monitorze technologia OLED zapewnia szybki czas reakcji i minimalizuje opóźnienia, a jednocześnie poprawia rozdzielczość. Zastosowany w wizjerze LVF aparatu DMC-GH4 wyświetlacz OLED wyróżnia się wysokim współczynnikiem kontrastu 10 000:1 zapewniającym znakomitą reprodukcję kolorów. Dzięki temu pod względem widoczności bardziej dorównuje wizjerowi optycznemu. Obraz na żywo można też wyświetlać w trybie monochromatycznym za pośrednictwem LVF, co ułatwia koncentrację na kontraście podczas rejestrowania obrazu.

GH4_H_FS14140_slant_FL580L_2Bardziej precyzyjną kontrolę nad jakością obrazu wideo zapewnia wbudowana w model DMC-GH4 funkcja Wzór zebry / Zebra Pattern umożliwiająca monitorowanie prześwietlenia bieli oraz funkcja Focus Peaking wskazująca punkty, na których ustawiono ostrość. DMC-GH4 umożliwia nawet ustawianie poziomu referencyjnej czerni (Master Pedestal) i regulację jasności na jej podstawie o ±15 kroków. W trybie kreatywnym wideo dostępne są ustawienia korekcji Gamma — CINELIKE D i CINELIKE V — przeznaczone specjalnie do nagrywania wideo i umożliwiające uzyskanie bogatego, kinowego obrazu. Nowy tryb Synchro Scan redukuje migotanie, a podczas nagrywania można wyświetlać wskaźnik środka obrazu.

W konstrukcji DMC-GH4 zastosowano odlewaną pod ciśnieniem przednią i tylną obudowę ze stopu aluminium, aby zwiększyć wytrzymałość aparatu podczas intensywnej pracy w terenie. Dzięki uszczelnieniu wszystkich połączeń, pokręteł i przycisków jest on też odporny na zachlapania i kurz. Zespół migawki o wzmocnionej konstrukcji wytrzymuje około 200 000 cykli zwalniania. Umożliwia on uzyskanie największej szybkości migawki na poziomie 1/8000 s. Wbudowaną i zewnętrzną lampę błyskową można zsynchronizować z migawką przy maksymalnej szybkości 1/250 s.

Aparat ma wbudowaną łączność Wi-Fi oraz technologię NFC, dzięki którym można łatwo i błyskawicznie udostępniać zdjęcia oraz nagrania wideo. Aplikacja Panasonic Image App umożliwia zdalne robienie zdjęć i nagrywanie wideo przy użyciu smartfona lub tabletu pełniącego funkcję zdalnego spustu migawki i monitora. W ten sposób można także ustawiać zbliżenie, ostrość, szybkość migawki, przysłonę i kompensację naświetlenia. Po zrobieniu zdjęć można też łatwo osadzać w nich geotagi.

Model DMC-GH4 oferuje funkcje spełniające światowe standardy synchronicznego nagrywania wideo. Spośród nowych funkcji dostępnych w DMC-GH4 można wymienić sygnał testowy 1 kHz oraz tablicę kontrolną z kolorowymi pasami (w standardach SMPTE, EBU i ARIB). DMC-GH4 ma także funkcję kodów czasowych SMPTE w trybach Rec Run i Free Run. Dzięki temu można łatwo zsynchronizować nagrania wideo i dźwięk z różnych źródeł na etapie postprodukcji. Kody czasowe mogą się rozpoczynać od dowolnego punktu [Reset], [Manual Input] i [Current Time]. Wybrać można tryby z pomijaniem klatek (drop frame) lub bez (non drop frame)*5.  Podczas nagrywania wideo w formatach MOV, AVCHD Progressive, AVCHD lub MP4 (LPCM) aparat DMC-GH4 automatycznie generuje kilka płynnie łączonych plików, umożliwiając ciągłą rejestrację obrazu. Pliki AVCHD Progressive/AVCHD są następnie odtwarzane bez żadnych przerw.

GH4_front_YAGH (1) Interfejs DMW-YAGH
Panasonic oferuje nowy interfejs DMW-YAGH przeznaczony specjalnie do zastosowań profesjonalnych i branżowych. Umożliwia on bardziej wydajną transmisję wideo w połączeniu z aparatem DMC-GH4. Urządzenie to oferuje cztery równoległe wyjścia Full HD (4:2:2/10 bitów). Można ich także używać do sygnału wyjściowego 4K (4:2:2/10 bitów) — w obu przypadkach z kodami czasowymi. Złącza XLR (2 kanały) mogą działać jako wejścia liniowe i umożliwiają podłączanie mikrofonu kondensatorowego. Po podłączeniu mikrofonu można osobno regulować poziom głośności kanału lewego i prawego wskazywany na wyświetlaczu LED z tyłu urządzenia. Wejście zasilania 12 V DC jest zgodne z przemysłowymi akumulatorami o wysokiej pojemności i zapewnia stałe zasilanie aparatu DMC-GH4.

Gniazda wejściowe i wyjściowe
Funkcjonalność aparatu DMC-GH4 zwiększa szeroki wybór złączy. Mikrofonowe gniazdo 3,5 mm umożliwia nagrywanie dźwięku o wysokiej jakości przy użyciu mikrofonu zewnętrznego, a za pośrednictwem gniazda słuchawkowego 3,5 można monitorować w czasie rzeczywistym dźwięk rejestrowany podczas nagrywania wideo. Za pośrednictwem opcjonalnego przewodu z wtyczką micro-HDMI można podczas nagrywania wideo wyświetlać obraz w czasie rzeczywistym na monitorze zewnętrznym. DMC-GH4 oferuje także gniazda wyjściowe audio-wideo (2 kanały audio, kompozytowe), gniazdo synchronizacji lampy błyskowej oraz gniazdo 2,5 mm do zdalnego sterowania. 

Zgodność aparatu DMC-GH4 z nowym standardem kart SD UHS Speed Class 3 (U3) umożliwia niezawodne nagrywanie zaawansowanego sygnału wideo. Standard UHS Speed Class 3 (U3) gwarantuje stałą minimalną szybkość zapisu 30 MB/s, która zaspokaja potrzeby związane z nagrywaniem wideo w rozdzielczości 4K.

Akcesoria opcjonalne
Oferta opcjonalnych akcesoriów LUMIX G wzbogaciła się o wydajną zewnętrzną lampę błyskową GN58 DMW-FL580L, która ładuje się w zaledwie ok. 1,7 s. Dostępne są funkcje sterowania bezprzewodowego i lampy LED do nagrywania wideo. Mikrofon stereo/shotgun (DMW-MS2) ma przełączane funkcje stereo/shotgun umożliwiające bardziej precyzyjne nagrywanie dźwięku przy użyciu opcji Super Shotgun/Lens Auto/Manual w aparacie DMC-GH4.

Regulacja poziomu luminancji
Jak przystało na najwyższej klasy hybrydowy aparat DSLM, DMC-GH4 umożliwia płynną postprodukcję fotografom zaczynającym pracę w sferze wideo. Oprócz standardowego zakresu luminancji 16–235 i 16–255, model DMC-GH4 oferuje także zakres 0–255 odpowiadający standardowi fotograficznemu.

Tryb cichy
W tym trybie do specjalnych okazji mechaniczna migawka jest przełączana na elektroniczną, a cały dźwięk (autofokusa i obsługi aparatu) jest wyłączany, podobnie jak lampa wspomagająca AF i lampa błyskowa.

Regulacja jasnych obszarów i cieni
Cyfrowe udoskonalenia funkcji Live View umożliwiają osobną regulację jasnych obszarów i cieni przy użyciu pokrętła przedniego i tylnego. Oprócz 3 ustawień fabrycznych można także zaprogramować 3 ustawienia własne.

Przetwarzanie danych RAW w aparacie
Aparat DMC-GH4 umożliwia także przetwarzanie danych RAW. Zmieniać można ustawienia przestrzeni barw (sRGB/AdobeRGB), parametry balansu bieli, kompensacji naświetlenia, kontrastu, obszarów jasnych i cieni, nasycenia, redukcji szumów, ostrości i odcieni. Można także stosować funkcje stylu zdjęć, inteligentnej regulacji zakresu tonalnego (D) i inteligentnej rozdzielczości aparatu LUMIX.

Related posts

Top
font