Jak wiadomo sprzęt audio potrafi być niezwykle kosztowny. Ale niezależnie od tego, czy wydajemy kilkaset złotych czy kilkaset tysięcy złotych, warto dokładnie przemyśleć zakup. Takie imprezy, jak na przykład warszawski Audio Show, sprzyjają niewątpliwie zdobywaniu informacji, porównywaniu, no i oczywiście dają szansę „nausznie” przekonać się o możliwościach rozmaitych urządzeń. Tych tańszych, jak i tych z najwyższych półek cenowych. Jednak wystawowy gwar i tłok uniemożliwiają profesjonalny odsłuch. Możemy o niego jednak poprosić w sklepach oferujących sprzęt audio renomowanych producentów. Także tam możemy uzyskać wyczerpujące informacje i porady, które ułatwią nam dokonanie wyboru. Jakie? Podpowiada Marcin Pikułoński (Denon Salony Firmowe).
Specjalistyczne sklepy audio mogą budzić respekt i nieco onieśmielać. Kojarzą się przecież z wysokimi cenami i z koniecznością sporego zaawansowania klienta. Zatem spróbujmy odpowiedzieć, dla kogo przeznaczone są specjalistyczne sklepy ze sprzętem audio i czego klient może oczekiwać od sprzedawcy w sklepie „audiofilskim”?
Marcin Pikułoński: Jak sama nazwa wskazuje sklepy specjalistyczne są przygotowane do lepszej i pełniejszej obsługi wymagających klientów. Z zasady posiadają w ofercie sprzęt i akcesoria w szerszym asortymencie, zwłaszcza produktów z wyższych półek cenowych i o wyższych parametrach. Ponadto salony specjalistyczne takie, jak sieć salonów Denon, posiadają odpowiednie warunki do zaprezentowania, przetestowania i właściwego, popartego doradztwem wyboru sprzętu przez klienta. Sprzedawcy w sklepie specjalistycznym są ambasadorami marek urządzeń, które sprzedają. Doskonale znają sprzęt. Przede wszystkim dlatego, że sami są pasjonatami muzyki oraz odtwarzającego ją sprzętu i na bieżąco uzupełniają swoją wiedzę, zarówno dzięki szkoleniom producentów i dystrybutorów, ale i własnemu samodoskonaleniu. Potrafią nie tylko podłączyć i zaprezentować produkty, ale mogą też służyć klientowi pomocą w rozwiązaniu problemów obsługowych. Dobry sprzedawca zwykle jest związany ze swoim sklepem od wielu lat i jest zawsze na bieżąco z technologiami i kolejnymi modelami urządzeń – zna je od podszewki i ma możliwość ich codziennego użytkowania. Inaczej jest w marketach, gdzie z reguły można nabyć sprzęt bardziej popularnej klasy i tańszy, a możliwości jego przetestowania są bardzo ograniczone. Dodatkowo przy znacznej rotacji kadr zarówno poziom wiedzy, jak i zaangażowania sprzedawców jest nieporównywalny.
O co zatem najczęściej pytają klienci, kupując sprzęt audio, a jakie tematy pomijają, a nie powinni?
Korzystając z dużej wiedzy personelu sklepu specjalistycznego klienci starają się dowiedzieć jak najwięcej na temat szczegółów technicznych dotyczących funkcjonalności. Zauważalna jest też tendencja zwracania przez klientów uwagi także na wygląd urządzeń. Klienci sklepów specjalistycznych zwykle posiadają zasobniejsze portfele, stąd też kupowany sprzęt nie jest jedynym, jaki posiadają. Poza marką istotne są cechy takie, jak dobór sprzętu pod względem kolorystycznym i zwracanie uwagi na urządzenia, w których design pochodzi od uznanych projektantów.
Do roli sprzedawcy należy jednak uświadomienie wszystkich ewentualnych problemów, w uniknięciu których może pomóc specjalista – zarówno dzięki przekazywanej wiedzy, jak i proponując dodatkowe usługi związane z instalacją, uruchomieniem i właściwym ustawieniem wszystkich elementów systemu audio czy zaawansowanego kina domowego. Czasem na plan dalszy przy zakupie sprzętu schodzi kwestia gwarancji, jaka jest oferowana, która w przypadku markowego sprzętu może być znacznie przedłużona nieodpłatnie z samego tytułu zakupu w sklepie specjalistycznym. O tym zawsze przypomina sprzedawca.
A jakie usługi dodatkowe oferują specjalizowane sklepy?
Wachlarz usług dodatkowych w sklepach specjalistycznych jest ustalany indywidualnie z klientem i może obejmować zarówno dowóz, montaż, podłączenie i konfigurację zakupionego sprzętu. Możemy w to włączyć też wypożyczenie sprzętu, płatne sesje odsłuchowe czy wydłużenie okresu gwarancyjnego na zakupione urządzenia. Często klienci decydują o wyborze systemu nagłośnienia czy kina domowego na początkowym etapie budowy domu czy wyposażenia mieszkania. W ramach usług specjaliści mogą zarówno zaprojektować i wykonać instalacje kablowe tak, by je ukryć w ścianach, jak i działać na zlecenie we współpracy z architektem.
Zatem do sklepu możemy przyjść z własną płytą do odsłuchania?
Sklepy specjalistyczne oczywiście dysponują zestawem nośników (płyt, plików muzycznych i filmowych) z przekrojem gatunków muzycznych i filmów, służących do prezentacji. Mogą to być zarówno specjalnie przygotowane kompilacje, jak i ogólnie dostępne płyty. Oczywiście klient zawsze ma możliwość skorzystania z własnej muzyki. Salony Denon dodatkowo umożliwiają testowanie sprzętu przy użyciu muzyki zapisanej w smartfonach czy tabletach klientów dzięki specjalnie skonstruowanej sieci dostępowej Wi-Fi.
A czy jeśli zakupiony sprzęt nie będzie nam jednak odpowiadał, możemy go zwrócić, wymienić?
Klient ma możliwość przetestowania sprzętu w sklepie specjalistycznym w różnych jego wersjach i konfiguracjach, w tym również w salach odsłuchowych. Istnieją zwykle również wspomniane możliwości wypożyczenia go za kaucją . Te możliwości zasadniczo eliminują przypadki niezadowolenia ze sprzętu i chęć jego zwrotu. Wszystkie inne przypadki związane ze zwrotami są regulowane przez prawo.
Wspomniał pan o urządzeniach mobilnych, które co raz częściej pełnią funkcję odtwarzaczy. Czy ich obsługę można już uznać za standard?
Ostatnio w sprzęcie audio coraz popularniejsze staje się integrowanie funkcji pozwalających na jego współpracę z domową siecią, możliwość podłączenia zewnętrznego dysku pamięci masowej, przenośnych odtwarzaczy audio, smartfonów i tabletów, i słuchania plików muzycznych na nich zapisanych. W zasadzie wszyscy markowi producenci tacy, jak Denon czy Marantz oferują dostęp do nieodpłatnych aplikacji sterujących sprzętem z poziomu smartfonów i tabletów iOS i Android, bądź z poziomu komputera PC czy Mac. Bardzo popularna funkcja AirPlay od Apple jest obecna w większości urządzeń marek liczących się na rynku. Rosnąca popularność sieciowych serwisów muzycznych takich, jak Deezer, WIMP czy Spotify pozwala producentom urządzeń na integrowanie ich obsługi bezpośrednio z urządzeniami. To samo dotyczy radia internetowego.
Tak więc jeśli decydujemy się na zakup sprzętu audio, zwłaszcza w wyspecjalizowanym sklepie, wykorzystajmy możliwości, jakie oferuje, wypytajmy sprzedawcę, skorzystajmy z jego wiedzy i doświadczenia. Przecież zakup, nierzadko dość kosztowny, ma spełnić nasze oczekiwania i służyć przez wiele lat.
Rozmawiał Grzegorz Mosieniak
Zdjęcia z salonu firmowego Denon w Poznaniu (Stary Browar),
fot. Renard Obst.