SentiOne. Monitoring i ochrona marki w Internecie

SentiOne

Kamil Bargiel. SentiOneInternet to otchłań pełna rzeczy ciekawych, ważnych i przydatnych, ale i treści pustych, błahych, nieistotnych. Co dzień przeczesujemy go w poszukiwaniu konkretnych informacji. Nierzadko zależy nam na wyłuskaniu tych dotyczących nas, naszej firmy czy marki. Internet to przecież medium o ogromnym zasięgu, opiniotwórcze, miejsce prowadzenia kampanii marketingowych, ale i komentowania wszystkiego i wszystkich. Wszelkie informacje mogą być nam przydatne zarówno przy planowaniu i rozwoju marki czy produktu lub kontrolowaniu konkurencji, jak i w celu ich ochrony. Zadanie to niełatwe, dlatego warto szukać rozwiązań, które w pracy takiej nas wyręczą albo przynajmniej dużą jej część wykonają bez naszego udziału. O usłudze SentiOne, która pełni taką właśnie rolę rozmawiamy z Kamilem Bargielem, CEO firmy SentiOne.

OiD: SentiOne to narzędzie do monitoringu i ochrony marki w Internecie. To bardzo chwytliwe hasła, gdyż po pierwsze chęć do monitorowania, czytaj śledzenia, różnych informacji jest w ostatnich czasach bardzo silna, a po drugie ochrona marki również brzmi bardzo kusząco. Jak zatem opisujecie państwo swoje narzędzie?
Kamil Bargiel:
SentiOne jest narzędziem do monitoringu i ochrony wizerunku marki w Internecie. Monitorujemy na bieżąco wszystkie treści, które pojawiają się w polskojęzycznym Internecie. Nasze narzędzie dostępne jest w 9 krajach Europy Środkowowschodniej. Współpracujemy z ponad 750 markami na 9 rynkach europejskich. Jako jedyna firma w Europie Środkowowschodniej monitorujemy Internet w Polsce, Czechach, Rumunii, Estonii, Łotwie, na Węgrzech i Litwie, a ponadto w Holandii i Niemczech.

SentiOne

Można by spytać, czym różni się SentiOne od wyszukiwarek internetowych?
Wyszukiwarki internetowe wyszukują strony, natomiast SentiOne wyszukuje opinie. Wyniki w SentiOne są odświeżane na bieżąco, w czasie rzeczywistym. Dzięki temu, jak tylko nowa opinia zostanie opublikowana w Internecie, pojawia się w wynikach wyszukiwania. Klasyczne wyszukiwarki natomiast odświeżają listę stron efektywnie raz na jakiś czas (dzień, a czasem dłużej), mają tym samym znacznie większe opóźnienie. SentiOne nie tylko wyszukuje dane, ale od razu je analizuje i prezentuje wykresy odpowiadające na pytania: kto, co, jak i gdzie mówi na nasz temat w Internecie? Dzięki SentiOne, jesteśmy w stanie zbadać opinie, prześledzić komentarze i przeanalizować historię oraz potencjał, drzemiący w danym temacie.

Co konkretnie i w jaki sposób jest monitorowane? Jakie informacje możemy uzyskać?
Monitoring Internetu jest narzędziem pozwalającym na skumulowanie wszystkich danych na wybrany temat z wielu źródeł w jednym miejscu. Monitorowane przez SentiOne zasoby obejmują portale społecznościowe (np. Facebook, Instagram, Foursquare, Google+), mikroblogi (np. Twitter), serwisy wideo (np. YouTube), fora internetowe, blogi, portale i serwisy informacyjne oraz porównywarki cenowe. Lista monitorowanych przez system stron jest otwarta i na bieżąco aktualizowana, zarówno przez automatyczne roboty zbierające dane oraz sztab analityków codziennie sprawdzających nowe źródła. W chwili obecnej SentiOne monitoruje ponad 2 miliardy samych wypowiedzi. Nie należy mylić tego z wynikami (szersze pojęcie obejmujące: wypowiedzi, artykuły, strony, notki, udostępnienia), których SentiOne monitoruje aktualnie ponad 10 miliardów dla wszystkich rynków.
Monitoring jest dedykowaną usługą pokazującą firmom poza cytowanymi frazami na ich temat, również oznaczone zdjęcia, ilości postów w określonym czasie, dynamikę wypowiedzi, kluczowe miejsca, w których najczęściej poruszany jest dany temat i wiele innych. SentiOne dostarcza klientom informacje między innymi o sentymencie wypowiedzi pozwalającym na poznanie najbardziej pozytywnych i negatywnych wypowiedzi. Siła wypowiedzi z kolei pokazuje subiektywny odbiór marki przez klienta. Dostarcza również informacji o konkurencji, dzięki możliwości porównania dowolnych wskaźników ze sobą. Dajemy klientom możliwość sprawdzenia, w których miejscach mówi się najwięcej o ich marce, przez co mogą koncentrować w tych miejscach swoją obecność. Chmura tagów pomaga określić najważniejsze punkty dyskusji, a płeć pokazuje, czy o marce dyskutują częściej kobiety czy mężczyźni. W końcu jesteśmy w stanie zmierzyć zasięg, czyli szacunkową liczbę odsłon opublikowanych treści.
Wszystkie powyższe funkcjonalności dostępne są w naszych pakietach. Poza dostępem do platformy, SentiOne oferuje również gotowe raporty ilościowe i jakościowe, a ponadto przygotowuje social streamy i infografiki z danymi.

SentiOne

Czy wyniki wyszukiwania podlegają jakiejś weryfikacji, na przykład ze względu na datę, aktualność?
Każdy, kto rozpocznie monitoring może od razu sprawdzić wyniki nawet do 3 lat wstecz. SentiOne jest jedynym narzędziem, które oferuje taką możliwość na polskim rynku. Jednocześnie dane widoczne są w systemie w czasie rzeczywistym. Ponadto jeden z widgetów oferowanych przez nasz system, umożliwia dokonywanie zmian zakresu dat badanego tematu. Dzięki temu możemy obserwować i analizować dyskusje z ostatniego dnia, tygodnia, miesiąca, kwartału, roku czy trzech lat. Opcja umożliwia także dokonanie porównania dwóch różnych okresów czasowych.

W jaki sposób SentiOne przyczynia się do ochrony marki w Internecie?
Internet to przestrzeń, w której entuzjaści dzielą się opiniami o marce, gdzie konkurenci próbują sobie szkodzić, gdzie nieuczciwi pracownicy chcą odreagować. To także miejsce, w którym szuka się informacji, rady czy rozwiązania problemów. 19 milionów mieszkańców Polski ma dostęp do Internetu, każdego dnia przybywa użytkowników sieci. Rosnąca liczba internautów sprawia, że będą oni stanowili coraz bardziej reprezentatywną grupę względem całego społeczeństwa. Dzięki temu działania marketingowe, HR, a przede wszystkim wizerunkowe przeniosą się do sieci. Za sprawą narzędzi do monitoringu Internetu firmy mają szansę na bieżąco śledzić, co i gdzie mówi się o nich w sieci. Następnie poprzez skuteczną komunikację i angażowanie się w dyskusje mogą kreować swój wizerunek. System alertów informujących o pojawieniu się nowych opinii, pozwala przedsiębiorcy reagować błyskawicznie, zanim dana opinia zostanie wychwycona przez konkurencję czy skomentowana przez kolejnych użytkowników sieci. Dla skutecznej ochrony wizerunku firmy w Internecie kluczowe znaczenie ma czas, w którym będzie ona w stanie wykryć i zareagować na opinie niezadowolonych klientów. Dzięki szybkiej reakcji, marki są w stanie zapobiegać potencjalnie kryzysowym sytuacjom, zanim te zamienią się w prawdziwą burzę w mediach społecznościowych,  a w chwilę potem we wszystkich mediach.

SentiOne

Dla kogo przeznaczony jest SentiOne? Od jak dawna usługa ta jest dostępna i czy zyskała już popularność?
SentiOne przeznaczone jest dla wszystkich, którzy chcą poznać opinie „Internetu” na dowolny temat. Żeby korzystać z monitoringu wystarczy założyć konto na platformie do monitoringu, wybrać monitorowany temat i skonfigurować go w zależności od potrzeb. Klienci sami decydują, które wykresy chcą oglądać i jakie ramy czasowe ich interesują.  
System stworzyliśmy z myślą o osobach pracujących w marketingu i PR, które odpowiadają za wizerunek marki oraz monitoring prowadzonych kampanii w Internecie. Osoby te muszą monitorować coraz więcej treści i na bieżąco reagować na pojawiające się opinie. My dajemy im narzędzie, które znacząco przyspiesza i upraszcza wykonywaną przez nich pracę.
Coraz częściej potencjał naszego systemu zostaje doceniony przez osoby prowadzące badania socjologiczne, celebrytów dbających o swój potencjał reklamowy, redakcje, które za pośrednictwem SentiOne przygotowują rankingi wyborcze oraz organizacje, które badają nastroje społeczne. Zastosowań wciąż przybywa.
SentiOne jest dostępne od 2012 roku, dziś korzysta z nas ponad 500 marek w Polsce i coraz więcej zagranicą. Pytań z minuty na minutę przybywa, dlatego nie jesteśmy w stanie precyzyjnie określić ich ilości. Mam wrażenie, że dziś mówmy o dziesiątkach tysięcy.

Ile kosztuje korzystanie z SentiOne?
Nasz system sprzedajemy na zasadzie miesięcznego abonamentu. Klient płaci za liczbę monitorowanych tematów. Tematem może być np.: firma, produkt czy osoba.
Pakiet Starter
   (99 zł miesięcznie, w jego skład wchodzi 1 monitorowany temat, dane za 3 miesiące wstecz, badanie płci, alerty mailowe oraz generowanie raportów PDF)

Pakiet Basic
   (249 zł miesięcznie, 3 monitorowane tematy i okres wsteczny – sześć miesięcy, do tego badanie płci, alerty mailowe oraz generowanie raportów PDF)

Pakiet Advanced
(499 zł, obejmuje 5 tematów i dane można monitorować na 12 miesięcy wstecz, a do powyższych funkcji dochodzą opcje dodania liderów opinii oraz tagowania wyników)

Pakiet Pro
(cena ustalana indywidualnie, pakiet poza wszystkimi innymi funkcjonalnościami przewiduje opiekę dedykowanego konsultanta oraz możliwość eksportu danych do Excela)

Dodajmy jeszcze, że serwis SentiOne jest bardzo przyjaźnie zaprojektowany. Rozpoczęcie korzystania ułatwia samouczek pokazujący kolejne etapy konfigurowania usługi pod kątem własnych potrzeb. Do tego mamy możliwość skorzystania z 14-dniowego, darmowego okresu próbnego. Warto z niego skorzystać, by dobrze zrozumieć ideę i zasady funkcjonowania serwisu, a także dokładnie przemyśleć tematy i kryteria, według których będziemy chcieli zbierać informacje na interesujący nas temat. Życzę zatem wielu klientów i bardzo dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał
Grzegorz Mosieniak

Top
font