Global Press Conference IFA 2014

ifa4W ostatni weekend kwietnia w miejscowości Belek w Turcji odbyła się coroczna konferencja poprzedzająca berlińskie targi IFA. Spotkanie organizatorów targów, przedstawicieli firm i ponad 300 dziennikarzy z całego świata poświęcone było obecnej sytuacji rynkowej branży elektroniki konsumenckiej, prognozom rozwoju rynku w najbliższym czasie oraz oczywiście  samym targom. Oceny i analizy rynkowych trendów zaprezentowała firma GfK, a kilka partnerskich firm – między innymi Vestel, Bosch, TCL, TPVISION, WOOX czy Grundig – przedstawiło swoje wizje rozwoju. W jaki sposób będą je realizować, zobaczymy na targach i w ofercie produktów, które pojawią się na rynku w najbliższym czasie.

ifa5Co widać już teraz? Zniżkujący udział sektora CE i Foto oraz IT, a wzrost udziału urządzeń telekomunikacyjnych. Tablety i smartfony wciąż odnotowują dynamiczny wzrost. To te urządzenia stają się swego rodzaju centrum komunikacji i zarządzania domem, innymi urządzeniami, a może i naszym życiem… Popularyzować się więc będą rozwiązania komunikacyjne, także bezpośrednie między wszelakimi urządzeniami domowego AGD. Kontrolę i zarządzanie będziemy mogli sprawować z każdego miejsca. Tablety, smartfony, Facebook, Google, bycie on line zawsze i wszędzie, Internet rzeczy – czy tak będzie wyglądać nasza rzeczywistość? Wszystko na to wskazuje. Najbliższe targi zyskały więc przydomek CE 4.0 (Consumer Electronics 4.0), odzwierciedlając te rynkowe zmiany, zmiany funkcjonowania konsumentów i globalizację produkcji urządzeń elektronicznych. Rozwijać się będą nowe grupy produktów – mobilne urządzenia osobiste i aplikacje służące kontroli naszego stanu fizycznego, przydatne podczas codziennej aktywności, jak i sportowej aktywności, sprawdzające stan naszego zdrowia i informujące o odchyleniach od normy, potrzebie zaaplikowania leku itp.

ifavwstGro urządzeń służy oczywiście rozrywce – jej domowym centrum pozostają telewizory, z tym, że rośnie ich przekątna. Ponad 66% ekranów mierzyć będzie ponad 40 cali. Czasem nawet dużo więcej. Choć rynek telewizorów nieco się wysycił i ogólna sprzedaż spada, tak jak i ich udział ogólny w całym rynku elektroniki użytkowej, to jednak pewien nieśmiały wzrost odnotowują właśnie modele o większej przekątnej, szczególnie modele 4K. Jeśli w tym roku przewiduje się kilku procentowy spadek sprzedaży telewizorów na rynku europejskim w stosunku do 2012 roku, to wzrostowa tendencja wśród modeli powyżej 46 cali daje producentom pewną nadzieję. Światowy udział modeli UHD ma wynieść około 4% sprzedaży telewizorów LCD, przy czym gro tego udziału wypracują na przykład Chiny czy Ameryka Północna, bo dla zachodniej Europy przewiduje się 2,6% udział. Mizernie wyglądają prognozy dotyczące pozycji modeli OLED, która może stanowić tylko około 1% rynku.
Produkcja i sprzedaż domowych urządzeń elektronicznych to także pochodna zmiany stylu życia. Z jednej strony maleje liczba wieloosobowych gospodarstw domowych, a więc i zapotrzebowanie na pewne urządzenia ich częstą wymianę także, ale z drugiej przybywa gospodarstw jedno-dwuosobowych, a zatem w każde takie domostwo będzie wymagało stosownego wyposażenia.

IFA GPC 2014 Belek

Hans Joachim Kamp

Jak zaznaczył Hans Joachim Kamp, przewodniczący rady nadzorczej GFU, organizatora targów, IFA jest i będzie odpowiedzią na szybko zmieniający się rynek elektroniki użytkowej, pozostając miejscem nie tylko prezentacji produktowych nowości, ale także bezpośrednich spotkań i dyskusji na temnat zachodzących zmian.

ifa2

dr Christian Göke

Zmiany czekają nas także w samej przestrzeni targów – jak poinformował dr Christian Göke, prezes berlińskich targów IFA – pojawi się nowy obiekt, w którym zaprezentuje się Samsung, inne firmy zmienią swe lokalizacje, ale nie zabraknie dotychczasowych atrakcji, jak choćby muzycznych koncertów cieszących się zawsze dużym powodzeniem wśród odwiedzających targi. Zatem do zobaczenia we wrześniu.

 

last

Related posts

Top
font